zondag 12 juli 2015

Nog maar eens over varkens.





Vooreerst moet ik wat bekennen !
Ik heb een strafrechtelijk verleden !
Ik kreeg ooit “twee jaar, voorwaardelijk”. Weinig stichtend, niet ?

Tien jaar lang kreeg ik daarom geen blanco getuigschrift van goed zedelijk gedrag.
Bij het solliciteren gaf dat wel eens problemen. Als er dan streng geïnformeerd werd waarvoor ik dat verdiend had werd er nadien hartelijk gelachen en kreeg ik meestal de baan in kwestie wel.
Na die tien jaar een mooi briefje geschreven naar één of andere instantie en alles is nu kwijtgescholden maar niemand vraagt mij nu nog om een bewijs van goed gedrag en zeden...

Welke misdaden heb ik nu begaan ?
Een varken vervoerd ! In mijn auto. 
Maar ’t varken was van mijn baas of van mijn moeder ik weet het eigenlijk niet maar ik was de sigaar, de pineut !
Ik moet er wel bij vermelden dat het varken reeds geslacht was, een levend varken in een Renault R4. ‘t Zou nogal wat geweest zijn.
Sluikslachting heet dat en het vervoer van zo een sluik geslacht beest, dat mag niet!
Vermits ik de enige was die ze te pakken kregen was ik de pineut !

Het varken werd bij mijn moeder gevoerd met keukenafval ( kroketjes, tomatenroomsoep, erwtjes en worteltjes...) van bij de traiteur waar ik werkte.
Een bevriende slachter had het beest geslacht en ik voerde het nu terug naar mijn baas. Stonden daar onderweg toch wel twee rijkswachters zeker... En een R4 rijdt niet zo heel snel...!
Nadien heb ik pas gezien dat die rijkswachters met de fiets waren! Het ook al heel lang geleden.

Enfin, dat heeft wat rompslomp opgeleverd. Naar de rechtbank, veroordeeld wegens crimineel gedrag en een voorwaardelijke straf gekregen,  maar ik heb er geen trauma aan overgehouden.

Enkele jaren nadien vraagt men mij om ergens in de Pyreneeën een vakantie te organiseren voor leden van “Shape”, zijnde Amerikaanse militairen.
Ze zouden naar een soort pension in de Pyreneeën komen, de periode tijdens kerstmis en Nieuwjaar.
- Of zij speciale wensen hebben?
- Als het kan een “suckling pig” aan het spit....een speenvarkentje...

Dus samen met een vriend ergens een speenvarken op de kop getikt, het beest panklaar gemaakt, in lakens gewikkeld en goed diep in de koffer van de auto verstopt. Alle persoonlijke bagage er boven op gelegd want ik moest met dat beestje over de Franse grens. Als de gendarmerie mij daar zou tegenhouden en dat varkentje vinden, ja dan zou het feest waarschijnlijk niet doorgaan !
Men had mij gezegd dat ik als grensovergang “den dronckaert” moest nemen, bij Menen.
Daar is nooit geen controle want de douanen zitten er altijd in ’t café en de grens is altijd open !
Dus via “den dronckaart” naar Frankrijk.

En, wat staat daar aan de grens ?
Juist, een boom van een douanier, met een dikke snor, de hand in de lucht: stoppen !
Hij loopt rond de wagen, ik de venster al opengedraaid, hij komt naar mij toe en zegt : “lettre de nationalité !”. Ik begreep hem gewoon niet, van zenuwachtigheid natuurlijk.
Zegt hij er nog bij, maar dan in ’t Frans; daar in de sigarettenwinkel...!
Toen ik in de winkel kwam wist ik het, er plakte geen “B” op mijn auto.
Dus een  “B’eetje” op de achterruit geplakt en weg wezen, zo snel mogelijk.
Dat stom ding had mij twee jaar in de cel kunnen draaien...( denk ik nu zeer dramatisch...)

Bij aankomst in de “Pyrenées Orientales”; niemand van Shape te bemerken!
Zij hadden het vakantieverblijf gezien, gewikt, gewogen en te licht bevonden en zij waren verder naar Barcelona gereden.
Geen ramp, voor mij was het ook maar vakantie, maar daar zat ik met 17 kilo varken in een compleet onbewoonde omgeving. We hadden juist geteld één stel buren, een paar oudjes met hun gekke zoon, op een afstand van 12 kilometer.

Dus dat werd alle dagen; gebakken varken, gestoofd varken, gegrild varken, gerookt varken, hutsepot met varken ...
Mini hammen en worsten gemaakt, de buren geïnviteerd. Toen deze buren ons vroegen om eens bij hun te komen eten, eerst eens voorzichtig geïnformeerd of het toch geen varkensvlees zou zijn. We hadden daar zo stilaan genoeg van...Als presentje hebben we hun toen enkele speenvarkenskoteletjes gegeven, mooi ingepakt, met een rood lint en een strik er rond !  Spécialité Belge.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten