zondag 4 oktober 2015

Kemels




Vrouwlief, de klemtoon op de laatste lettergreep, is weer thuis. Was ik vergeten te vermelden dat ze weer eens weg was? ‘t Zou kunnen want ze zit tegenwoordig meer in de grote Egyptische zandbak dan thuis.
Ze is dus terug, alle bagage is intact en ze heeft geen gebroken armen of benen.

Dan kwam de grote verrassing, ze had een cadeautje meegebracht, voor mij zogezegd...
Kameel !
Om juist te zijn, dromedaris...

Geen klein kemeltje om in de woonkamer te laten ronddrentelen als speelkameraadje.. Nee ‘t was kameel, in “schellekes” gesneden, verpakt in een piepschuimen doosje dat omwikkeld was met veel plastic folie.

Wij hebben dit vlees ginder, in Egypte, ook geproefd en ’t is lekker, was haar korte commentaar. De verkoper heeft gezegd dat je het gemakkelijk in de diepvriezer kunt bewaren... Da’s goed tegen dat, ... en toen volgde een hele lijst met eventuele gasten die op bezoek zouden kunnen komen, ... om als aperitiefhapje of als voorgerechtje op te dienen.
Op bezoek komen bij ons betekent doorgaans: allemaal mee-eten...! En als ik braaf was mocht ik ook wel eens proeven.
Het cadeau veranderde snel in een pakje diepgevroren kameel.

Hetgeen er in de diepvriezer belandde, was in feite geconserveerd, gezouten en gedroogd vlees van dromedaris.
Het zag er een beetje uit als gerookt vlees, maar het verspreide een speciale geur. De smaak was zacht. Het deed denken aan pastrami of ook aan “biltong” voor degenen die dat kennen.
Biltong is een soort sterk gedroogd vlees, een Zuid-Afrikaanse specialiteit

Wil je het zelf misschien eens serveren? Vang dan eerst een kameel of schiet een kemel...
Hoe het vlees verder verwerkt wordt weet ik ook niet. Waarschijnlijk werd het lichtjes gezouten, maar het smaakte niet erg zout en werd behandeld met allerlei kruiden, vooral gedroogde koriander. Vlees drogen in de woestijn zal wel geen groot probleem opleveren vermoed ik zo.

Ik heb het gewoon opgediend met een klein gemengd slaatje met wat blokjes tomaten en een vinaigretje. Een sneetje stokbrood er bij. Meer moet dat niet zijn.
Liefst geen wijn, dat mag niet van Allah!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten