vrijdag 9 oktober 2015

Yoghurt in de VS.


Ooit geprobeerd om zelf yoghurt te maken ?
Doodsimpel is het! De eenvoudigste methode bestaat er in om te starten met een commerciële yoghurt van goede kwaliteit.
Maar wat is dat, goede kwaliteit ?

Destijds in Korea werd mijn vrouw aangeraden om yoghurt te eten wegens één of andere storing in haar spijsverteringssysteem.
Zodanig werd ik verplicht om zelf yoghurt maken want yoghurt was destijds in Korea amper te vinden of  werd verkocht aan de prijs van kaviaar. Aziaten zijn geen zuivelverbruikers... "Yakult" was toen nog niet bekend in Korea en 'yakult' is trouwens geen 'yoghurt'.

Dus eerst gestart met een potje gekochte dure yoghurt. Later met een yoghurtstarter, in poedervorm, opgezonden vanuit België. Na enkele keren proberen had ik de techniek goed onder de knie. (Een techniek die echt heel eenvoudig is.)

Nu komt een Amerikaanse vriendin van mijn vrouw op bezoek en proeft de home-made yoghurt...   Nice, delicious, great, wonderfull, enz...

Of ik voor haar ook zo een yoghurt kon maken?
Maar vroeg ze, niet maken van Koreaanse melk, want daar was ze vies van... Die Amerikanen, hé ! (Het zijn geen racisten hoor!  Oh nee!)
Ze zou mij Amerikaanse melk bezorgen.
Goed, zogezegd, zogezegd, zou Urbanus gezegd hebben....

Dan een lading yoghurt opgestart met Amerikaanse melk van het merk, Gloria.
Ik herinner het mij nog zeer levendig.

Het productieproces gestart zoals het hoort en ’s anderendaags zou de yoghurt klaar zijn...
Dan. Oh, desillusie, de yoghurt was mislukt... Dit was de eerste keer.
Verdomme toch, wat had ik hier mispeuterd?

Ik had maar één verpakking Amerikaanse Gloria. Snel een nieuwe “batch” opgezet maar nu met gewone Koreaanse melk, melk uit een brikverpakking, gekocht in de lokale supermarkt.
‘s Anderendaags: een pracht van een yoghurt als resultaat....

De Amerikaanse vriendin, Lois, was zeer tevreden. You nice guy enz....(Ze zou eens een konijntje vangen voor mij als het pas gaf....)
Aan Lois heb ik nooit verteld dat ik daarvoor Koreaanse melk gebruikt had. Laat de 'onnozelen' maar in hun wijsheid.

Volgende keer ; weer zelfde scenario. Lois komt met een brik melk van het merk Gloria. Ik maak er yoghurt van en ... weer mislukt....

Dan beginnen er natuurlijk lampjes te knipperen; alarm, alarm....!

Even gaan kijken op de lege melkverpakking bij de samenstelling van de melk.
Het was melk speciaal gecreëerd voor het Amerikaanse leger in het buitenland, aub!

Alle natuurlijke vetten waren vervangen door plantaardige vetten, vitaminen zus en zo, toegevoegd en een massa bewaarmiddelen er bij gekwakt....

Mijn arme, dure yoghurtbacteriën stierven gewoon in die zogenaamde melk. Bij gebrek aan fatsoenlijke voedingstoffen in het vijandige milieu vol bewaarmiddelen....

Nadien heb ik geen yoghurt meer moeten maken. Toch niet van Amerikaanse melk.

De Lactobacillus Bulgaricus en Streptococcus Thermophilus zijn mij er nog steeds dankbaar voor.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten