vrijdag 7 augustus 2015

Madame est servie !




Nu was het in Knokke, wanneer dat weet ik niet meer maar het was stralend weer en zeker niet tijdens het jachtseizoen. Zelfs midden in de zomer dacht ik.

Een vriend, restauranthouder in Knokke, had een klein banketje aangenomen in de flat van een Brusselse dame. Achteraf bleek het een chi-chi madam te zijn zoals dat soort dames wel eens genoemd wordt.

Hijzelf, de baas, kon niet naar de mensen thuis gaan want het was op een zondag in de late namiddag en hij moest in zijn restaurant blijven.

Dus ik in een mooi donkerblauw zondags pak en met de R4 (kleine Renault) volgestouwd met etenswaren naar het appartement van madame. Want... ik zou ook tegelijk de bediening doen en een beetje koken!!!
Alhoewel, zo een probleem is dat niet! Er alleen voor zorgen dat je niet thuis komt met een kostuum vol etensvlekken, anders dondert het daar.

Er waren een twaalftal personen meen ik mij te herinneren.
Zij zaten allen te wachten in het salon tot de “traiteur” zou komen.

Snel de champagne geserveerd....

Komt madame naar mij in de keuken en vraagt of ik aan de gasten wil “annonceren” dat  er opgediend zal worden.
Dat verschijnsel kende ik wel uit mijn studieboeken maar had het nog nooit meegemaakt.

Dus, ik naar het salon, ze hadden hun champagne reeds opgedronken en ging met heldere stem aankondigen:  Madame est servie !
Iedereen ging naar een aangrenzende kamer waar de tafel ondertussen gedekt stond. (Ik had niet stilgezeten...)

Verder gebeurt er weinig, alles verloopt normaal, geen vlekken op mijn kostuum, geen klachten, geen ongelukken....
Iedereen tevreden. Zo ook de madame...

Kom ik terug bij de baas in het restaurant, de traiteur. De patron vraagt tijdens het uitladen van de auto; enne, ... hoe is het geweest?

- Eh, ba, ja, goed hé...
- Geen klachten ?
- Nee, toch niet dat ik weet...
- En de hoofdschotel?
- Gewoon, niets abnormaals, was er daar misschien wat verkeerd mee?

Ja bekende hij toen, de vrouw had een reebout besteld, midden in de zomer. Uiteraard zijn er geen reebouten te verkrijgen tijdens de zomermaanden.
Hij had de vrouw in haar wijsheid gelaten en een doodgewone lamsbout langdurig  gemarineerd en meegegeven als zijnde een reebout....

Ikzelf had het ook niet in de gaten... et Madame, non plus...

De gewoonte om de gasten aan tafel te roepen door te annonceren ; “madame est servie  stamt uit de tijden dat de bourgeoisie er meiden en knechten op nahield, of kon op nahouden.

De persoon die de bediening deed ging eerst aankondigen aan de wachtende gasten dat het eten klaar was door de aankondiging : "Madame est servie"...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten